Scroll to top

DSV går forrest med europæsik standard for speditøruddannelsen

Et samarbejde mellem DSV og Aarhus Business College har resulteret i et europæisk uddannelsesprogram inden for spedition. Uddannelsestilbuddet skal styrke DSV’s omdømme blandt unge i Europa og sikre en fremtidig pipeline af talenter, der kan fortsætte den fremtidige succes for transportvirksomheden.

Danmarks transportvirksomheder indtager en betydelig markedsposition inden for international fragt. DSV er en af Danmarks største virksomheder, der omsætter for milliarder af kroner og beskæftiger tusindvis af dygtige mennesker med talent for købmandskab, logistik og service i hele verden.

Som andre virksomheder er DSV afhængig af, at kunne tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere i de kommende år, hvor Danmark og Europa står over for en demografisk udfordring med færre unge og flere ældre, der snart går på pension.

Første internationale erhvervsuddannelsesprogram

Et helt nyt 2-årigt og skræddersyet erhvervsuddannelsesprogram er første skridt, der melder transportvirksomheden ind i kampen om unge talenter. Samtidig er programmet et eksempel på det første erhvervsuddannelsesprogram, der eksporteres til Europa.

Det unikke program har plads til 20 trainees og består samlet af 8 ugers teoretisk undervisning og lokal ansættelse med ”on-the-job-training” på DSV’s kontorer i Europa. Eleverne modtager et officielt uddannelsesbevis efter 2 år.

Initiativtageren til programmet er Jan M. Jensen fra den europæiske HR-afdeling hos DSV. Han fortæller: ”I min research stødte jeg ikke på en tilfredsstillende speditøruddannelse for elever ude i Europa. Derfor kontaktede jeg en uddannelseschef fra Aarhus Business College. Han syntes om min idé om, at eksportere et erhvervsuddannelsesforløb med fokus på spedition til Europa. Det synes jeg vi har fundet en rigtig spændende løsning på”.

DSV og Aarhus Business College igangsætter pilot-programmet til efteråret 2015 og får deltagelse af 16-18 unge talentfulde unge med forskellige uddannelsesbaggrunde fra Spanien, Rumænien, England og en række flere lande.

Uddannelsesprogram som løftestang for employer branding

I DSV’s øjne er det vigtigt, at deltage i den globale konkurrence om de rette talenter.

Baggrunden for etableringen af uddannelsesprogrammet er da også et ønske om at styrke virksomhedens Employer Brand og forbedre branchens omdømme blandt unge, forklarer Jan M. Jensen: ”Vi ved jo, at hvis vi skal sikre vores egen fremtid, så skal vi kunne tiltrække og uddanne nogle rigtig dygtige unge mennesker, som synes branchen er spændende og som kan se en karrierevej hos os”.

Jan M. Jensen fra DSV fortæller også, at der historisk har været to årsager til, at det har været svært for DSV at tiltrække unge mennesker: ”Den ene årsag er, at vi ikke er en særlig sexet branche i de unges bevidsthed og det er vores egen skyld. Vi har aldrig rigtigt været ude at fortælle om mulighederne i branchen. Den anden årsag er, at vi heller aldrig har haft noget meget konkret at tilbyde unge mennesker, men det har vi nu. Nu kan vi tilbyde et struktureret uddannelsesforløb med et eksamensbevis i spedition efter 2 år”.

Fremadrettet har DSV ambitioner om, at blive endnu bedre til at fortælle om karrieremulighederne og brede trainee-uddannelsen ud inden for resten af DSV-verdenen – også inden for sø og luft på andre kontinenter.

 

Markedsføring via sociale medier og på skoler

Nogle af ansøgerne til uddannelsesprogrammet har DSV fået fra markedsføringsindsats på sociale medier. Andre ansøgere er kommet via en direkte informationsindsats på udvalgte skoler i Norge, Irland, Rumænien og Spanien.

På de sociale medier har DSV’s ansatte hjulpet med at dele link til det specifikke karriere- og rekrutteringssite. Den indsats har affødt flere hundrede gode ansøgninger, hvor nogle ikke har kandideret til uddannelsen, men i højere grad til stillinger på højere niveau i virksomheden.

”Lokalt har man besøgt nogle business-schools for at præsentere uddannelsesprogrammet og vise videoen for at fortælle, at der findes et alternativ til universitetet”, fortæller Jan M. Jensen