Scroll to top

Meat your Future

Manglen på elever på slagteruddannelsen er en tikkende bombe hos Danmarks supermarkeder, der snart går af, hvis der ikke bliver sat kraftigt ind. Derfor er COOP, Dansk Supermarked Group og Dagrofa nu gået sammen med en række andre aktører om at re-brande hele faget. Et højest ualmindeligt træk af de ellers indædte konkurrenter. I 2016 blev kun 72 optaget på slagteruddannelsen på de danske erhvervsskoler.

Det lave tal skyldes ikke få pladser, men historisk lave ansøgertal. Det er et problem for hele branchen, da efterspørgslen på dygtige, faglærte slagtere er stor, men antallet af dem for lille. ”Vi har haft en underproduktion af elever i en periode, og nu er det blevet så slemt, at vi ikke kan opretholde noget som helst minimumsniveau. Vi kan ikke leve i nuværende niveau. Vi har simpelthen ikke folk nok,” udtaler Morten Lynge Lauridsen, Teamchef hos COOP.

Denne analyse er han ikke ene om. Jon Skålerud, HR Senior Manager hos Dansk Supermarked Group, mener ligeledes, at der er kraftigt brug for en stor, fælles indsats på området, for at komme problemet til livs. ”Vores individuelle tiltag spreder et for tyndt lag fernis over problemet. Der er behov for et større tryk, og det kan bedst opnås ved et fælles, koordineret samarbejde,” siger han. Det er på den baggrund, den nye kampagne er sat i værk, med det formål at få flere unge til at søge ind på slagteruddannelsen.

kategori: Film, Fotos, Kampagne, Print, Spil, Web

Meat your Future